CV de J-F Legrain  1ère Édition (30 juin 2019)


Sources et documents de l’histoire du rap à Gaza

مصادر ووثائق تاريخ الراب في غزة

Jean-François Legrain

Les coopérations internationales

Gaza Team

Gaza Team (غزة تيم) a été créé à l’initiative de l’artiste franco-algérien Mourad Amraoui (مراد عمراوي) alias Naili après sa tournée dans les territoires palestiniens en 2005 baptisée "Naili Orient Express Tour". A cette occasion, il rappe en arabe classique sur l'esplanade des mosquées "La colère des rebelles" (http://www.youtube.com/watch?v=GcD8318VbZQ). Gaza Team est sans doute, dans le domaine du rap, le résultat le plus abouti du Fonds de Coopération Décentralisée pour la Palestine (FCDP). Créé en novembre 1994 à l’initiative d’adhérents français de Cités Unies France (http://www.cites-unies-france.org/), il a pour but de coopérer avec des villes palestiniennes. Doté du soutien de la Commission européenne, du ministère français des Affaires étrangères et européennes et du ministère de la Jeunesse et des Sports, le FCDP travaille en étroite collaboration avec le ministère palestinien des Autorités locales. Devenu en 2003 le Réseau de Coopération Décentralisée pour la Palestine (RCDP), il réunit, conseille, forme et représente les collectivités locales françaises engagées en coopération décentralisée avec la Palestine. Le RCDP est présidé par Claude Nicolet, élu de Dunkerque et de la région Nord-Pas-de-Calais. La création de Gaza Team doit ainsi beaucoup à la RCDP, à l’association franco-palestinienne Dunkerque-Gaza et au CCF.

Gaza Team est composé à l'origine de Nûr Al-Dîn Abû 'Id (Mc/Beatmaker) (نور الدين ابو عيد) [Né à Gaza en 1984], Khâlid Abû Hamîd (Mc) (خالد أبو حميد) [Né à Gaza, il étudie à l'université al-Azhar], tous deux étant passés par Screamet le second également par Gazesta, et Muhammad Al-Najjâr alias The M … (محمد النجار), venu de RFM, tous trois de Gaza, épisodiquement rejoints par Faysal Al-Minchâwî alias Fuds (فيصل المنشاوي), également de RFM. Il compte également, de Dunkerque, Nails (Mc) et Diez (Beatmaker), rejoints par Dj Mourad (Dj Ammar, originaire de Naplouse, succédant ensuite à ce dernier). Après avoir participé aux ateliers hip hop animés par le Nailklan et organisés par le Centre culturel français (CCF) de Gaza, les jeunes de Gaza ont été pris en charge durant deux ans par le Nailklan pour un suivi artistique. Après un premier voyage à Dunkerque en 2007, date à laquelle le collectif est créé et où le groupe débuta l'enregistrement de l'album "Palestine don't worry Gazateam is behind you", Nûr, Khâlid et Faysal furent bloqués pendant des mois à Gaza à cause du blocus israélien et ne purent s'en échapper qu'à l'occasion du bris du mur entre la Bande et l'Égypte en janvier 2008, ensuite aidés par l'association Dunkerque-Gaza. Leur album sort en mai 2008 et ils font alors une tournée en France, Belgique et Maroc et commencent à travailler à un second album dont la sortie est attendue fin 2012. Faysal Al-Minchâwî quitte Gaza Team en 2008, semble-t-il, sans jamais s'y être totalement donné, et inaugure une errance entre la Suède et Lille tout en tentant de renouer avec RFM. Durant l'été 2010, c'est au tour de Muhammad Al-Najjâr d'abandonner le rap autant que le groupe lui-même ; le montée d'une identité religieuse en serait la cause. En 2012, il semblerait que tous deux aient abandonné le hip hop.

Sur sa page MySpace, Khaled abu hamid se dit influencé par Dieu et la succession des prophètes depuis Adam et offre un accès au Coran tout en se réclamant de Yasser Arafat. NouRdn, quant à lui, salue son père comme Yasser Arafat, mais également le poète Mahmûd Darwîch et le leader Fath emprisonné Marwân Barghûthî (à côté d'Ismâ'îl Yâsîn, le comédien-chanteur égyptien, le rappeur Big Punisher, Dj Primer et le producteur de disques J Dilla). Selon Naili, "en ce qui concerne Gazateam, le sujet central c’est la Palestine mais au travers de ce sujet on peut en aborder beaucoup d’autres comme la liberté, la politique internationale ou la question du droit qui est fondamentale."

Écouter, regarder et lire la production de Gaza Team

Gaza Team s'est doté, au plus tard fin 2010, d'un "Gazateam official Website" (http://www.gazateam.net/), en maintenance début 2012 ; il revient en ligne fin 2012 avec "Gaza Team" (http://www.gazateam.com/) actif jusqu'en 2016. Le projet d'un autre site (http://www.gaza-rap.com) ne semble jamais avoir vu le jour. Le groupe se donne une page Facebook professionnelle en juillet 2010, "Gazateam" (http://www.facebook.com/pages/Gazateam/129345650435958 devenue https://www.facebook.com/gazateamofficiel/) et cesse de l'alimenter en décembre 2016. Il se dote d'un compte Twitter en septembre 2010, "Gazateam" (@Gazateam), dont l'alimentation cesse en octobre 2016. Une chaîne YouTube est créée en décembre 2011, "GAZATEAMTV" (https://www.youtube.com/user/GAZATEAMTV) ; début 2019, elle recèle 41 vidéos, la plus récente ayant été déposée en décembre 2016. Le groupe possède également un compte Instagram, "gazateamofficiel" (https://www.instagram.com/gazateamofficiel/) alimenté d'août 2013 à octobre 2014.

Nûr Al-Dîn Abû 'Id (Mc/Beatmaker) (نور الدين ابو عيد) est présent sur MySpace depuis juin 2006, "NouRdn" (http://www.myspace.com/rapnourdin), quand sa page Facebook "Nourdin Salam Eed" devenue "Nour Abueed" (http://www.facebook.com/nourdin.nd) a été créée au plus tard en novembre 2011 (elle ne contient aucun post postérieurs à la fin 2017). Il est également sur Spotify "Nour Abueed" (https://open.spotify.com/artist/48faHhrJQibj4GPmMEu0ka) et sur SoundCloud au moins depuis 2013, "Nourdin salam eed" (https://soundcloud.com/dark-nour).

Khâlid Abû Hamîd (Mc) (خالد أبو حميد) est présent sur MySpace depuis mai 2006, "Khaled abu hamid" (http://www.myspace.com/devgaza) mais sa page n'est plus alimentée depuis août 2010. En novembre 2008, semble-t-il, il ouvre un compte Facebook "Prince Khaled Abuhamid" (http://www.facebook.com/khaled.abuhamid) très épisodiquement alimenté.

Muhammad Al-Najjâr alias The M … (محمد النجار) est présent sur MySpace, "MOHD.RFM" (http://www.myspace.com/mohdrfm).

Les artistes de Dunkerque possèdent chacun un compte sur MySpace, Nails (Mc) avec "Naili" (http://www.myspace.com/nailk), Diez (Beatmaker) avec "DIEZ" (http://www.myspace.com/dieznailklan), Dj Mourad (avec "DJ Mourad" (http://www.myspace.com/djmourad). Tandis que son site "Dj Ammar" (http://www.dj-ammar.com/) connaît une fermeture administrative en février 2012, Dj Ammar a une double présence sur Facebook avec une page personnelle "Djammar Se" (http://www.facebook.com/djammar.se), créée à une date inconnue et à l'accès restreint, et une autre "DJ.AMMAR" (http://www.facebook.com/pages/DJAMMAR/135989449765497), ouverte en juillet 2010.

Infos générales

Genre : Hip Hop
Lieu :Gaza, Palestine, Not, IL
Affichages : 59789
Dernière connexion : 02/08/2011
Membre depuis 03/08/2007
Label Nailklan
Type de label Indépendant

Bio

Myspace Layouts.. -..Image Hosting.. -..Comments....

Membres

.... .. ..

Influences

.... .. .. .. Gazateam........envoyé par..nailklan......

Similaire à

..............Myspace Layouts.. -..Image Hosting.. -..Comments.... .... .. .. .. ..................
Source : Gaza Team (http://www.myspace.com/gazateam), visité le 28 janvier 2012.

Infos générales

Genre : Hip Hop
Lieu dunkerque, Sélectionne ta région., Fr
Affichages : 25429
Dernière connexion : 06/08/2011
Membre depuis 20/11/2005
Label Nailklan
Type de label Indépendant

Bio

Naili a le verbe haut ! Et c'est peu dire de ce rappeur né à Dunkerque.Issu de la grande (et parfois tragique) histoire de l'immigration, il grandit à l'ombre des complexes sidérurgiques qui emploient, comme son daron, la majorité des masses laborieuses du littoral dunkerquois. Jusque là rien qui inspire la musique si ce n'est les bruits de l'usine qui la nuit, me dit il, sonnaient comme un monstre de métal insatiable ! Le rap de ses grand frères lui montrera la route et l'un d'eux, qui s'était aventuré jusqu'aux Amériques, lui lèguera quelques cassettes enregistrées au Roxy dans les années 80 (Ô suprême satisfaction !) Grand Master flash, Double trouble, Puplic Enemy Benny-B (nan j'déconne) puis tout le délire smurf avec "achipéééé achopééééé !" finira par le convertir à la grande Zulu nation. La grande révélation se fera avec le fameux retour au bled ! Enfin si on peut parler de retour puisqu'il s'agit plus d'une découverte ! Les hauts plateaux algériens et le clan des Nails (Djelfa en algerie), l'orient quoi ! Cela dit rien qui rappelle L.A. ou New York ! Mais par contre une richesse musicale du terroir qui a tôt fait de l'embarquer. Naili étudiera l'arabe et saisira rapidement le rapport entre les qasida (chants racontant les épopées et à vocation métaphoriques) et le rap dans sa fonction revendicative originelle ! Ouais rien que ça. Enfin s'inspirant de ces métissages il décidera de rapper dans cette langue riche en métaphores et produira tout seul (comme un grand ! un album familial quoi !) son premier album intitulé « Destin ou malédiction ? » dans une Algérie en proie à la guerre civile et en pleine métamorphose ! Un album noir comme les yeux des mères qui pleurent leurs enfants… L’année 2004 voit arriver son nouvel album « Le peuple orphelin». Une maturité issue d'un travail de deux années durant lesquelles Naili multipliera les rencontres qui viendront enrichir la dernière mouture de l'album .Pour ne citer qu'eux pour leur présence sur l'album : Les Dupain, M'Barka, Samirtoukour et Laurence Giorgi du groupe Evasion . Des rencontres qui marquent l'album d'une plus grande diversité sur les horizons musicaux explorés par Naili, qui reprend dans les flots de ses mots, son rôle d'observateur de la réalité algérienne; miroir du contexte planétaire ou l'homme est devenu un prédateur pour ses pairs.Un album ou l'occitan côtoie allègrement l'arabe et le français rappelant à nos forts intérieurs que l'homo sapiens ne connaît pas de frontières quand il chante ! Des titres qui fustigent l’incurie de certains Ubu moyens- orientaux (la colère des rebelles) ou qui nous rappelle le problème des disparus algériens victimes de la guerre civile algérienne (l’absent) côtoient des sujets plus légers dans le genre « egotrip » (Jarjara, Fils du désert) le tout parfumé de l’humour cynique de titres comme « L’amour est mort » ou encore « Vote pour moi ». Un album qui reste dans la droite lignée d’une profession de foi prononcée dans le premier album même si Naili laisse place à plus de sérénité dans sa hargne à dénoncer l’imposture. Suite a sa tournée « Nail Orient Express Tour » dans les territoires palestiniens en 2005.il fut à l’initiative de la création de « GAZATEAM », Après une tournée commencée en 2008 et plus de 60 concerts (France, Maroc, Algérie, Belgique, Yémen et Angleterre), le groupe prépare son 2ème album, le fruit de 2 ans de scènes et de rencontres artistiques, un album qui sera enregistré entre la France et la Palestine ! pour une sortie prévue au fin 2011. Enfin l’année 2011 verra la sortie du nouvelle album de Naili « L'Empire des rêves », un album sous le signe de l’exploration de nouveaux horizons musicaux, et avec la participation de différents artistes comme : MAP, Akhenaton (IAM), Medine, Rocé, Souad MASSI, TOX... Je résume c’est de la bombassbadass song ! Naili revient calibré et n’as pas l’intention de se mettre au tricot ! Alors pour ceux qui aurons apprécié ce dernier missile rendez vous prochainement sur scène pour une volée de bois vert …..

Membres

Influences

Similaire à

Source : Naili (http://www.myspace.com/nailk), visité le 13 avril 2012.

Informations générales

Genre
hip hop
Membres
Nour Abueed (Mc/Beatmaker)
Khaled Abuhmaid (Mc)
Naili (Mc)
Diez (Beatmaker)
Dj Mourad (Dj)
Originaire de
Gaza
Maison de disques
Nailklan
Biographie
The rap collective « GAZATEAM » was created through the initiative of french-algerian artist NAILI after his « Nail Orient Express Tour » in the palestinian territories in 2005.
Gazateam is composed of: ABUEED Nour, Khaled ABUHMAID, Mohamed Alnajjar from Gaza and Naili, diez and DJ Mourad from Dunkerque


After participating in hip hop workshops hosted by the NAILKLAN and organized by the French cultural center in Gaza, these young artists were becoming taken over the past two years by the NAILKLAN for an artistic, leading to the registration and the release of their first album in 2008 and will be followed by a tour in Europe.

After a first trip to France in 2007 or the group began recording the album "Palestine do not worry Gazateam is behind you, " Nour, Khaled and Mohamed were blocked for months a Gaza because of Israeli blockade!
During months of waiting punctuated by moments of hope and despair, false news and good news, they managed to leave the Gaza Strip live at the price of a tragic and dangerous adventure in January 2008 through Rafah when the wall separating Gaza and Egypt was broken.
If the famous steel wall symbolizing the border between Egypt and Gaza was not destroyed (a small part) they have never had the opportunity to break what has become more than ever a symbol of 'confinement in the world.


Witnesses today of a "Schizophrenia prison" in areas where the population is prey to violence and terror everyday, where death has become, consider leaving many of them, a future black eyes of mothers who mourn their children. These young people have found in writing a refuge, in the scene and an outlet to shout their anger, their anger, their sadness, but hope for tomorrow... who sings the confinement in the world.

Le collectif rap « GAZATEAM » a été créé à l’initiative de l’artiste franco-algérien NAILI après sa tournée « Nail Orient Express Tour » dans les territoires palestiniens en 2005.
Gazateam est composé de : Nour ABUEED, Khaled ABUHMAID, Mohamed ALNAJJAR de Gaza et de : Naili, Diez et DJ Mourad de Dunkerque

Après avoir participé aux ateliers hip hop animé par le NAILKLAN, et organisé par le centre culturel français de Gaza, ces jeunes artistes en devenir on été pris en charge depuis deux ans par le NAILKLAN, pour un suivi artistique, devant aboutir à l’enregistrement et la sortie de leur premier album en 2008 et sera suivi d’une tournée en Europe.
Apres un premier voyage en France en 2007 ou le groupe débuta l'enregistrement de l'album "Palestine don't worry Gazateam is behind you», Nour, Khaled et Mohamed furent bloqués pendant des mois a Gaza à cause du blocus israélien!
Durant des mois d’attente ponctués par des moments d’espoir et de désespoir, de fausses et de bonnes nouvelles, ils réussirent à quitter la bande de Gaza vivants, au prix d’une aventure tragique et dangereuse en janvier 2008 à travers Rafah, quand le mur séparant gaza et l'Égypte fut brisé.
Si le fameux mur d'acier symbolisant la frontière entre l’Égypte et Gaza n'avait pas été détruit (sur une petite partie) jamais ils n'auraient eu la possibilité de sortir de ce qui est devenu plus que jamais le symbole de l'enfermement dans le monde.
Témoins aujourd’hui d’une « Schizophrénie carcérale » dans des territoires où la population est en proie à la violence et la terreur quotidienne, où la mort s’est banalisée, ne laissant envisager pour beaucoup d’entre eux, qu’un avenir noir comme les yeux des mères qui pleurent leurs enfants. Ces jeunes ont trouvé dans l’écriture un refuge, et dans la scène un exutoire pour crier leur rage, leur colère, leur tristesse, mais surtout l’espoir d’un lendemain qui chante…
Lieu actuel
Dunkerque
Directeur général
nailklan
Site web
Contact presse
gazateam@yahoo.fr
Booker
gazateam@yahoo.fr
Source : Gazateam (http://www.facebook.com/pages/Gazateam/129345650435958), visité le 28 janvier 2012.

Infos générales

Genre : Hip Hop / Rap
Lieu :Palstine -Gaza strip /France, IL
Affichages : 17987
Dernière connexion : 03/08/2010
Membre depuis 21/05/2006
Site Web www.gaza-rap.com (soon)
Label Unknown Indie
Type de label Indépendant

Bio

A combatant scraper for Palestine's freedom.Who across the music and the words and the mutiny on the occupation and the race.58 years from the injustice and the extortion and the profanation of a honor our hallower.. He/they ionized the world from I adhere ?? brings forth Palestine.. He/they ionized the freedom he was slow I know where.. As for our learnings also, did he ionize the freedom.. Unique state The sun of the freedom is not brilliant upon her since the text of a century and rent But the sun of the freedom is everyday brilliant upon us. From bloods of a martyrs our they bound us live up the prisonsarmy of occupation He lived in comfort and luxury for hunger not for kneeling. We will connect the fight of the occupation with all the methods. The mutiny of the music. The throw by the stones We sucked the marrow from the peace against the peace an against that

Membres

Khaled abuhamid, GazaTeam www.mysapce.Com/gazateam

Influences

Allah, The succession of Prophets since Adam, yessr a'rfeet, My life in gaza strip, Do you want to hear the Koran click here (http://www.mp3quran.net/ajm.html).

Similaire à

Hip hop, pop and R&b
Source : Khaled abu hamid (http://www.myspace.com/devgaza), visité le 28 janvier 2012.

Infos générales

Genre : Autre / Hip Hop
Lieu :Gaza Palestine, FR
Affichages : 26962
Dernière connexion : 27/01/2012
Membre depuis 24/06/2006
Label HNAGRA RECORD
Type de label Major

Bio

Nourdin claimed that I was born in 1984 in Gaza, Palestine had begun to sing hip-hop in 2003 and found the only way I can through the expression of the Palestinian struggle for freedom, the begin it was difficult, especially in Gaza, the lack of professional tools in the registry and others have started work in music also 2004, and did lots of business with teams of Palestinian and non-Palestinian, for example, Dam and Sbr and GazaTeam. And also I am a member of the Gzzatem hip hop singer and Beatmaker. So go ahead for Gazatem formed in 2005 through the band to meet French NailiKlan in Gaza City, which had come through the workshops to hip-hop concert ends after that Ensemble was founded Gzzatem 2006, which included Prince Khaled and Mohammed Najjar and I'm from Gaza and Naili and Diaz and the dark of France and Murad in 2007 we registered the first album Gzzatem it's name(Palestine don't worry GazaTeam is behind You) in France with professional manner and after that we back to the Gaza Strip and signed many of the problems of closed crossings and a full closure of the Gaza Strip to enter and exit, after 6 months we have been able to get out of the Rafah crossing in the Gaza Strip when the people came out in the Gaza City to Rafah in Egypt to provide the requisites of life, especially since the sector was and still under siege but we faced many problems to get out from Gaza, our album out in 2008 in France and we were finley there, 43 concert between France and Belgium and Morocco, we are now working for second album which will be set up in the level of the struggle of our people and their struggle ....................real..editor....best profile tools................real..editor....best profile tools..............How I made my profile:....I used Dave & Jay's amazing..myspace editor...............

Membres

GAZA TEAM

Influences

Abo Nour (Salam abueed) my father, Yasser arafat, BIG PUNISHER, Dj Primer, J dilla, Ismael yasin, Mahmoud Darwich, Marwan barghouti

Similaire à

HNAGAR
Source : NouRdn (http://www.myspace.com/rapnourdin), visité le 28 janvier 2012.

Gaza meets Geneva

Lancé en 2010 par les genevois Nicolas Wadimoff, producteur et réalisateur de films, et Béatrice Guelpa, scénariste, le projet "Gaza meets Geneva" (http://www.gazameetsgeneva.com/) s'inscrit dans les suites du tournage de "Aisheen" par Akkafilms, la société fondée par Nicolas Wadimoff. Il complète le projet "Swiss-Palestinian Film Encounters" (http://www.akkafilms.ch/productions/ateliers/swiss-palestinian-encounters/) lancé en 2004 par le même Wadimoff avec la mise en place d'ateliers de réalisation pour de jeunes cinéastes palestiniens encadrés par des professionnels suisses. Il inscrit dans la durée la coopération entre certains rappeurs suisses et DARG Team avec la sortie d'un CD (http://www.akkafilms.ch/productions/ateliers/gaza-meets-geneva/) et l'organisation de tournées.

[...] De retour à Genève, Nicolas Wadimoff et Béatrice Guelpa ont le sentiment d’avoir laissé leurs amis en prison. Ils imaginent alors de les mettre en relation avec des rappeurs de Lausanne et Genève. C’est le début d’une autre aventure : Gaza meets Geneva. L’ambition est de faire venir les rappeurs de Gaza en résidence à Genève afin qu’ils composent un album commun avec les musiciens suisses, puis d’enregistrer ce CD et d’organiser une tournée de concerts.

Quelques mois plus tard malgré les efforts du Département des affaires étrangères au plus haut niveau, les rappeurs ne sont toujours pas autorisés à sortir de Gaza. Pour nous, pas question d’abandonner le projet. Les rappeurs d’ici et de là-bas se mettent donc à composer un album à distance, grâce à Internet. Ils choisissent les musiques, discutent des textes par Skype. C’est ainsi que naît l’album Gaza meets Geneva, enregistré en partie à Gaza, en partie en Suisse.

Ce CD de cinq titres est verni le 14 avril 2010 à Nyon, dans le cadre du Festival Visions du Réel. Lors de cette soirée avant-première du festival, la projection du film Aisheen (still alive in Gaza) est suivie d’un concert exceptionnel organisé en duplex entre Gaza et Nyon.

Ce concert par-delà les frontières, réalisé grâce à une liaison satellite est une première du genre. La démonstration concrète que rien n’arrête la musique.

Source : Gaza meets Geneva (http://www.akkafilms.ch/productions/ateliers/gaza-meets-geneva/), visité le 5 février 2012.

Social Arts Centre (SAC) et Rapolitics

En 2008-2009, le Danish Centre for Culture and Development (http://www.dccd.dk/en/culture-and-development-aid/culture-strategy-palestine/) de Ramallah, en collaboration avec la Sabreen Association for Artistic Development (http://www.sabreen.org/) de Ramallah, a entrepris un programme de soutien au hip hop palestinien. L’initiative a culminé avec le grand concours HipHopKom organisé le 18 juin 2009 à la fois à Ramallah, au théâtre al-Kassaba, et à Gaza, au siège du Croissant rouge, en liaison satellitaire, sous le slogan ‘Break Down the Barriers with Your Words’.

L’année suivante, le même Danish Centre for Culture and Development associé avec le Foregnignen Roskilde Festivalta (http://roskilde-festival.dk/om_festivalen/foreningen_roskilde_festival/), décidait de soutenir le projet porté par Ayman Mughâmis de création d'un Social Arts Centre (SAC) (http://www.socialarts.ps/) dans le cadre de l'association Sharek (http://www.youth.ps/) [منتدى شارك الشبابي Sharek Youth Forum (http://www.facebook.com/Sharek.Youth.Forum)], "The overall aim of this project is to strengthen the capacity of youth in Gaza in Social Art forms. The Social Arts Centre is a place for creativity, music, movement and other forms of youth self expression. The Social Arts Centre will open a documentary club where relevant documentaries will be screened and discussed. Workshops on hip hop, rap, graffiti, debbka and break dancing will take place", selon Sharek Youth Forum (http://www.youth.ps/bridges-social-arts-centre) (voir la vidéo de présentation par Ayman, p. 22-23 du Sharek Gaza E-Magazine, octobre 2010).

Outre son studio d'enregistrement, le SAC comprend une radio, une bibliothèque, une salle de répétition et une scène mobile pour les performeurs. Des séances de professionnalisation avec des rappeurs danois sont également prévues. Le SAC, dans lequel le Danemark a investi un million de dollars, dut cesser ses activités avec la fermeture administrative de l’association Sharek qui l’hébergeait ordonnée en décembre 2010 par l'Autorité de Gaza.

Fondée en 1996 par l'Agence de développement et de coopération suisse et le Programme d'assistance au peuple palestinien du Programme des Nations Unies pour le développement (PNUD), Sharek a gagné son autonomie en 2004. Son siège est à Ramallah et l'association possède une dizaine d'antennes en Cisjordanie. Dans la bande de Gaza, Sharek possédait son siège à Gaza ville, dirigé par Moheeb Sha’ath, et des antennes à Jabâlyâ, Maghâzî, Khân Yûnis et Rafah. La fermeture de Sharek Gaza, le 30 novembre 2010, par décision de l'attorney general entraîne le gel du projet et provoque la publication du "Manifeste de la jeunesse de Gaza" par un petit groupe proche de l'association (dont Ayman), le Gaza Youth Breaks Out.

Sharek Youth Forum

Now in its fourteenth year, Sharek Youth Forum has positioned itself as one of the leading independent, apolitical and impartial youth organizations in Palestine. Sharek is today a national and internationally recognized platform for youth-to-youth, youth-to-community, and youth-to-children interaction. It was established in 1996 at which time it was funded by the Swiss Agency for Development Cooperation (SDC) and the United Nations Development Program/ Program of Assistance to the Palestinian People (UNDP /PAPP). Sharek then gained its autonomy in July 2004 when it registered with the Palestinian Ministry of Interior as a non governmental organization with charitable status.

Mission Statement

As an independent Palestinian organization, Sharek Youth Forum seeks to contribute to the development of youth through designing, supporting, and implementing youth initiatives, programmes and projects in Palestine. The organization strives to get the voice of youth heard, and acts as a platform for advocacy on social, economic, cultural and political youth issues.

Vision Statement

Sharek envisions a Palestine where youth have opportunities to fulfill their potential as leaders in state-building and as active participants in the economic, social, cultural, and political life of Palestine.

Goals

Develop the political, economic, social, and cultural capacities of the Palestinian youth so that they can tackle youth issues in the most effective manner.
Enhance the exchange of knowledge and experience between Palestinian children, adolescents and youth.
Provide opportunities for youth to participate in the economy either by enhancing their employability for their integration into the labor market or through the establishment of new businesses.
Foster partnership between civil society organizations, private-sector, government, and international stakeholders towards the creation of opportunities for youth.
Raise awareness locally and internationally on the specific needs and issues affecting youth in Palestine.

Source :danactu-resistance, 22 mars 2010 (http://danactu-resistance.over-blog.com/article-gaza-Team-groupe-de-rap-palestinien-en-tournee-fran-aise-47117854.html).

Guest blog : Ayman Mghamis, 21 October 2010 - Raise your voice: hip hop in the Gaza Strip

Gazan rapper Ayman Mghamis explains how learning hip hop has empowered young people to speak out about their life behind the blockade.

As you may know, hip hop is new to Palestine, but it’s a big movement. It came to Gaza in 2002 when PR – the Palestinian Rapperz – started the first hip hop crew in the Gaza Strip.

Since then, we’ve participated in different workshops and documentaries including Slingshot Hip Hop, for the director Jackie Salloum, and Checkpoint Rock for the Spanish artist Fermine Merguza. We’ve performed in and out of Gaza – from other Palestinian cities to even further afield, in Ireland, the United States, Egypt, and Dubai.

For us, music is not just about enjoyment and expression; it’s also a way to educate people. Since PR started doing hip hop, we’ve given a lot of workshops to try and show the Gazan community how hip hop has been used so powerfully against violence and racism. We’ve always tried to work with young people here, inspiring them to express themselves without using violence.

Recently, the Danish Centre for Culture and Development sponsored a project called the Social Arts Centre, or SAC. Hip hop is a main part of it. The project, which I’m coordinating, aims to give young people in Gaza the confidence to express themselves and participate in the community by using different kinds of art.

As well as activities associated with hip hop, such as rap and breakdancing, we will also have dabka (the traditional Palestinian dance), photography, and more. And we’ll be organising visits by professional artists who will come from outside Gaza to talk about their experiences and how they invest their talents in their communities in order to seek the goals we all hope for, like peace and justice.

There will also be a dedicated hip hop school in the SAC, with professional rappers in Gaza teaching rap skills to their students. The idea behind the hip hop school was to help young people – who are so frustrated by the political situation in Gaza – to raise their voices.

Young people in Gaza have a lot to say about the blockade that has cut Gaza off from the outside world for the last four years; they have a lot to say about life under the Israeli occupation. I hope we can help them raise their voices and say it to the world.

[Interview vidéo in http://vimeo.com/16057139]

Ayman Jamal Mghamis is Project Coordinator at the Social Arts Centre (SAC) in Gaza. He is also a member of the Gaza Strip’s first hip hop group, the Palestinan Rapperz. The group has appeared in several documentary films and performed in the US, Ireland, Egypt and Dubai, as well as other Palestinian cities in Gaza and the West Bank.

Source : The Elders, 21 octobre 2010 (http://dev.theelders.org/article/hip-hop-gaza-strip. Version arabe (http://dev.theelders.org/ar/article/raise-your-voice-hip-hop-gaza-strip).

Par ailleurs, dans la foulée du HipHopKom où il avait gagné la première place, DARG Team a entretenu des liens avec le Danemark en vue de la production d’un CD, certains des membres du groupe y résidant pour de plus ou moins longues périodes.

Dans la foulée de la fermeture du SAC aux activités duquel l’un de ses membres avait été concerné, l’ONG danoise Rapolitics (http://www.rapolitics.org/) ("Rap has through the times been used as a political instrument, and RAPOLITICS is very much committed to promoting this agenda.") a travaillé en 2011 à associer des rappeurs de Gaza (http://www.rapolitics.org/portfolio/raptivists-from-gaza/) à son projet "Bokra" (http://www.rapolitics.org/portfolio/rapolitics-bokra-in-jordan/). Il s’agissait de "With the Arab Spring still fuiling demonstrations in different countries in the region, and with young people playing an important part, we focused our energy on enabeling a creative discussion about the future with the participation of rappers from Jordan, Lebanon, the West Bank and Denmark and targetting youth in Jordan. Bokra was all about constructive rap, political reflection and youth activism." Les autorités jordaniennes, semble-t-il, seraient responsables de l’impossibilité pour les rappeurs de Gaza de participer au projet basé à Amman.

Suite à cet échec, Rapolitics servit d’intermédiaire auprès du Danish Arts Council pour assurer le financement de la venue au Danemark en mars-avril 2013 (http://www.rapolitics.org/portfolio/raptivists-from-gaza/) d’Ayman Mughâmis et de Khâlid Harâra, appelés à participer à diverses activités en coopération avec de nombreuses ONG et institutions danoises.

Hope Spoken/Broken

Monté en coopération avec Rapoliticsen 2012, le projet "Hope Spoken/Broken" était l'hôte de l'institut Internet de la Lund university (LUII), sponsorisé par le Swedish Institute (SI). "The project records stories of hope and change from Jabalia Refugee Camp in Palestine and invites Rappers/spoken word artists to reflect on these stories using Hip Hop and Spoken word poetry." Ayman Mghâmis des PRet Khâlid Harâra de Black Unitparticipent au projet.

La chaîne YouTube est créée en mars 2013, "HOPESPOKENBROKEN" (https://www.youtube.com/user/HOPESPOKENBROKEN/) ; en 2018, elle offre 18 vidéos, la plus récente ayant été déposée en mai 2014. Le compte Facebook est ouvert au même moment, "HOPE SPOKEN/BROKEN" (https://www.facebook.com/hopespokenbroken/), et offre de nouveaux posts jusqu'en septembre 2017. En 2018, le site web classique, "HOPE SPOKEN/BROKEN" (http://www.hopespokenbroken.com/), est réduit à une page datant de fin 2017 ; la Wayback Machine en conserve des pages. Le compte Twitter est alimenté de juin 2013 à septembre 2017, "HOPE SPOKEN/BROKEN" (https://twitter.com/HOPESPOKENBROKE). Le projet est également sur Instagram, "hopespokenbroken" (https://www.instagram.com/hopespokenbroken/) et sur SoundCloud, "HOPESPOKENBROKEN" (https://soundcloud.com/hopespokenbroken).

BACKGROUND 

For over 60 years Palestinians living in Gaza have faced extreme hardship and oppression at the hands of the Israeli government. The United States government has been the strongest supporter of Israel, providing billions of dollars annually to maintain the occupation of Palestine. The hardships Palestinians endure have been well documented. The emotional and psychological effects of living under a military occupation and through war are far-reaching and serious. Many across the world remain ignorant of, and ambivalent to, the suffering of Palestinians, and feel powerless to change anything in the ongoing Middle East conflict. Likewise, many Palestinians have become disempowered because of the realities they face as an oppressed and marginalized people.

In this project we will interview Palestinians of different age groups, record their oral histories and work with Hip Hop artists and poets (spoken word artists/ lyricists) to turn their true stories into performance pieces for a wider audience. Using digital and social media, we will spread the words, thoughts, and feelings of Palestinians living in the Jabalia Refugee Camp to viewers around the world who would otherwise never hear these stories. Spoken word poetry and Hip Hop have the unique ability to increase listeners’ empathy. By connecting with poets in Washington, DC and Palestine, and With Rappers From Sweden, Denmark and Palestine, we will build an international partnership to create, record, and share an original collection of poems and songs inspired by recorded Histories from The Jabalia refugee Camp.  Artists (poets & Rappers) will attempt to draw parallels between lives of Palestinian refugees and that of ethnically, politically and socially marginalized groups in the United States, Denmark and Sweden.

By turning interviews from Palestinians in the Jabalia Refugee Camp into poetry and sharing them with the world via new digital and social media, we hope to increase awareness and empathy for Palestinians and inspire more people to get involved in advocacy and activism for necessary change. While there are larger, more powerful advocacy groups addressing the important policy changes desired by the Palestinian people, we hope that this project will help to increase understanding and build popular support among a wide range of people around the world for the Palestinian cause.

Our interviews focus on respondents’ life stories, particularly their feelings of hope for change and levels of empowerment to enact desired changes. In essence, we are partly measuring levels of self-determination and partly asking Palestinian Refugees for their thoughts on what changes should take place to alleviate suffering and create a just solution to the conflict. Through this “people’s history” approach of asking and valuing regular people instead of policy experts and elected representatives or military leaders, we aim to accurately represent the stories, emotions, and will of the Palestinian people so that others around the world can hear and understand for themselves the gravity of the struggles Palestinians face daily. We hope that poetry and song representing these stories, emotions, and desires will more accurately display the seriousness, humanity, and passion of the Palestinians we interview, and will help to draw connections between the social justice struggles of marginalized and oppressed communities around the world.

PROJECT PLAN 

1. Record interviews: ” (video, audio, or written, depending on person’s preference) in Jabalia Camp.

2. Edit interviews  Down to most relevant 5 minutes,  translate into English/Arabic with both subtitles in videos and text word documents. “Hope in the eyes of : Mahmoud-video

3. Share translated interviews with Split This Rock and Rapolitics in Copenhagen,  &  RGRA in Sweden  for workshops and production sessions.

4. Poets and rappers will write poems and songs.” Hope in the eyes of Ayman Mghames/Rapolitics.

5– Hip hop artists in Sweden and Copenhagen Rap on mixed beats from Gaza Studio.

6. Publish “oct.13” We will publish all material under Creative Commons license for public use.

7. Exhibition “oct.13” Host the material in exhibitions in :
– Lund university/Lund
– Community Media Center/Gaza
– Split This Rock/Washington.DC
– Rapolitics/Copenhagen

Source : HOPE SPOKEN/BROKEN (https://hopespokenbrokenblog.wordpress.com/), visité le 28 août 2018.

PARTNERS

LUii is a multidisciplinary platform within Lund University dealing with digitisation from a number of perspectives. LUii was established in 2012 and has its headquarters in the Castle of Landskrona, also known as the Citadel.

SWEDISH INSTITUTE – SI
A public agency that promotes interest and confidence in Sweden around the world

Creative Commons’ free copyright licenses are a simple way to give the public permission to share and use your creative work.
SPLIT THIS ROCK:
A non Profit organization based in washington DC. The organization works with young artists to advocate social justice and build up solidarity networks using spoken word poetry.

RGRA:
A non profit organization based in Malmo, Sweden.  RGRA  runs projects and activities ranging from dance , music to journalism and media production with young people from Sweden.

RAPOLITICS:
Based in Copenhagen,  Den­mark.  Rapolitics is a non profit organization that  promotes youth empowerment through a cre­ative and con­struc­tive focus on urban artistic expressions, rap­tivism, com­mu­ni­ca­tion & demo­c­ra­tic awareness-raising.

Source : HOPE SPOKEN/BROKEN (http://hopespokenbroken.com:80/?page_id=90) via la Wayback Machine, 7 décembre 2013.

International Cities of Refuge Network (ICORN)

Membre depuis 2008 de l'International Cities of Refuge Network (ICORN), la cité suédoise de Gothenburg a accueilli en 2015 Khâlid Harâra.

The International Cities of Refuge Network (ICORN) is an independent organisation of cities and regions offering shelter to writers and artists at risk, advancing freedom of expression, defending democratic values and promoting international solidarity.

Writers and artists are especially vulnerable to censorship, harassment, imprisonment and even death, because of what they do. They represent the liberating gift of the human imagination and give voice to thoughts, ideas, debate and critique, disseminated to a wide audience. They also tend to be the first to speak out and resist when free speech is threatened.

ICORN member cities offer long term, but temporary, shelter to those at risk as a direct consequence of their creative activities. Our aim is to be able to host as many persecuted writers and artists as possible in ICORN cities and together with our sister networks and organisations, to form a dynamic and sustainable global network for freedom of expression.

Protecting and promoting writers and artists at risk

Since 2006, more than 60 cities around the globe have joined the network, and no less than 170 writers and artists have found shelter in an ICORN member city. The commitment by these cities is both very concrete and deeply symbolic: the agent for change (the writer/artist) escapes from imminent threat and persecution; the host city offers sanctuary; and the values of hospitality, solidarity and freedom of expression become further enshrined in the ethos of that city.

ICORN protects and promotes an increasingly wide range of writers, artists and human rights defenders, including bloggers, novelists, playwrights, journalists, musicians, poets, non-fiction writers, visual artists, cartoonists, singer/songwriters, translators, screenwriters and publishers. ICORN enables them to continue to express themselves freely in a place where they are safe, but not silent. Through digital media, they can reach audiences to whom they were denied access before leaving. And through local and ICORN networks, their voices can also be heard by new audiences in their host cities and beyond.

Find a complete list of, and information about, current ICORN cities of refuge.

The origins of ICORN

The original Cities of Asylum Network (INCA) was founded in 1993 by the International Parliament of Writers (IPW) in response to the assassination of writers in Algeria. Salman Rushdie, Wole Soyinka and Vaclav Havel were presidents and council members included JM Coetzee, Jaques Derrida, Margaret Drabble and Harold Pinter. The idea to create a network of cities to shelter threatened writers was first embraced by Barcelona and quickly followed by many others, including the United States and Mexico. The IPW was dissolved in 2005, but the scheme was left intact.

For all the cities and organisations involved, a question remained: does the collapse of the IPW mean that any organised work of this kind is in vain? Or should we join forces, learn from the failures and successes of the past, and start anew? The latter alternative was chosen and the ICORN Secretariat was established in Stavanger in June 2006 at the Stavanger Cultural Center, Sølvberget.

In 2010, ICORN became an independent membership organisation and in 2014 the ICORN general assembly voted to expand the scope of writers and offer residencies for artists and musicians.

Partners and cooperation

ICORN is a dynamic, flexible and collaborative organization. It connects member cities and writers/artists within a global network of solidarity, creativity and mutual interaction. A truly interdependent undertaking, ICORN cooperates with an increasing range of networks and institutions at local, regional, national and international levels.

The ICORN Secretariat works closely with PEN International and its Writers in Prison Committee, which evaluates the authenticity of authorship and artistic production as well as declared danger.

At  the core of its identity, ICORN is both a literature/arts and a human rights/freedom of expression organisation. Culturally, we interact with local initiatives in the member cities, national arts councils, and internationally with a wide range of arts and literature festivals, residency networks and so on. In the field of human rights and freedom of expression, we depend heavily on cooperation with PEN International, Article 19, Reporters without Borders, and many more. We also interact closely with other networks active in both sectors, such as Free Dimensional, Scholars at Risk, Frontline Defenders, Freemuse, Arts, Rights & Justice, On the Move, Tactical tech, and more.

ICORN continues to develop relationships with existing and new partners and supporters, to increase capacity to protect and promote writers, artists and campaigners at risk around the world. Since 2010, ICORN has been involved with relevant projects at the European Parliament and the European Commission and particularly with the EU’s determined initiative to set up a global system of shelter for those who defend human rights.

See ICORN partners and supporters

Organisation

The International Cities of Refuge Network is both decentralized and co-ordinated. The Secretariat in Stavanger, Norway, serves as the communication hub for the independently managed ICORN cities. The international board consists of member city representatives, elected biannually by the General Assembly.

The ICORN Board

The ICORN Board is elected by the member cities and consists of representatives from six cities from different nationalities across the network to represent and advocate the views of ICORN.

A representative of PEN International and Sølvberget Cultural Centre may attend ICORN board meetings with the right to speak and suggest agenda items. One representative of the writers/artists who are, or have been, guests in an ICORN city of refuge may also attend board meetings with the right to speak and suggest agenda items.

The present ICORN Board, elected for the period 2014 - 2018, consists of:

Chris Gribble (Norwich; Chair) 
Leikny Haga Indergaard (Bergen; Vice Chair)
Jasmina Arambasic (Ljubljana; Board Member)
Annika Strömberg (Uppsala; Board Member) 
Henry Reese (Pittsburgh; Board Member)
Danuta Glondys (Cracow; Board Member)

The Secretariat

The Secretariat handles the day-to-day running of the organisation. It receives and screens applications from writers and artists. It verifies the danger and authenticates their work. It establishes contact between applicants and cities of refuge and guides and advises both parties throughout the whole process. The Centre also facilitates contact and co-operation between member cities, city co-ordinators, promotional arenas and writers/artists. It continuously strives to recruit more cities and to extend the network of organisations that can assist in the various stages of an application.

Presentation of the Board members and the Administration Center staff

Neither ICORN nor its individual cities have authority over the laws and regulations of any country. Therefore, the Administration Centre strongly discourages any applicants and candidates from relying on ICORN as their only option for refuge.

Source :International Cities of Refuge Network (ICORN) (https://www.icorn.org/about-icorn), visité le 23 mai 2018.

Gothenburg

ICORN member since: 2008

Gothenburg was the first city in Sweden to become a City of Refuge; a safe place for persecuted writers. In June 1996 one of the Deputy Mayors of Gothenburg signed a contract with Salman Rushdie, the president of the International Parliament of Writers. The city agreed to host a writer in accordance with a resolution adopted by the European Parliament. Stavanger, Norway, and Barcelona, Spain, became Cities of Refuge at the same time.

The first writer arrived in Gothenburg in 1997 and stayed for one year. He was a well known author from Nigeria. Gothenburg has also hosted writers from Burma (2000-2001), Chechenya (2005-2005), Georgia (2009-2010) and the former Soviet Union (2011-2013). Most of our guests have preferred to be anonymous. Svetlana Aleksievitj, author and journalist from Belarus, however, wrote in the local newspaper during her stay in Gothenburg 2006-2007. 

Until June 2015, Khaled Harara, a rapper from Palestine, is guest in the city. During his stay, Gothenburg has started a cooperation with the cultural center Konstepidemin (the Epidemic of Art). Konstepidemin  is a former hospital, which is now  a meeting place for artists and between artists and audience. Konstepidemin hosts more than 130 artists’ studios. 

Gothenburg is a port town with a strategic location between Oslo and Copenhagen. It has a population of around 533,000 people and is Sweden’s second largest city. 

23% of the population living in Gothenburg were born outside of Sweden. The most prevalent countries of origin are Iraq and Iran, followed by Finland, Bosnia & Hercegovina, the former Yugoslavia, Poland, Somalia, Turkey, China and Norway. In particular a lot of young people want to move here – the predominant group is young adults aged 20-27.

The city is growing and is preparing to make space for 150.000 more residents by the year 2035. Culture is booming with several museums, a newly renovated City Library, an Opera, a National Orchestra, a big book fair and an international film festival. Culture for children and youth is a priority.

Source :International Cities of Refuge Network (ICORN) (https://www.icorn.org/city/gothenburg), visité le 23 mai 2018.